matte behöver du hjälp??

matte behöver du hjälp??

tisdag 27 september 2011

Indiansommar???


Helgen den sistlidna, kom med ett underbart väder. Jag tog Miranda med mig och gick ut i skogen för att plocka fläderbär. vi fick en riktigt härlig promenad, å jag kom hem med 3 kilo fläderbär. Så det var bara att plocka fram syltgryta, när vi om hem. Resultatet blev en sats sylt, sötad med muskadosocker - blev underbart god. Dessutom en sats gelé - god till hösten och vinterns vilda stekar.
Sedan bar det ut i trädgården för att påbörja höstarbetet, gräva runt rabatter och rensa ogräs. Inte det roligaste, men va skönt när det är klart. Hann med en hel del, vid eftermiddagsfikat satt jag och beundrade vår nya rabatt och kom på att ett litet träd en bit bortanför den skulle inte vara så dumt. Åh, då säger min Käre att han gärna skulle vilja ha ett äppelträd till.
Så igår åkte vi till Kivik och köpte ett Discovery äppelträd och en buske bocktörne -gojibär. När vi planterat dessa växter var vi överrens om att nu får det vara slutplanterat för i år. Nåja, lite lökar ska vi nog gräva ner också.
Annars kan man nog säga att vår trädgård nu efter 5 år är färdigplanerad och att inga större arbeten ska göras mer.
Måndagskvällens kryddkurs blev trevlig, där serverades smakprover på "mina" fläderprodukter och vi pratade om nyttiga träd och buskar i skog och mark.

1 kommentar:

Astrid sa...

Har ni fläder i skogen? Här finns det bara i trädgårdar (tror jag ialla fall) Svärmor gjorde saft på blommorna.