matte behöver du hjälp??

matte behöver du hjälp??

lördag 31 januari 2015

Grå trist Januari

       

Såg idag att stickamera ska starta ett "hemlisbyte". Vad kul!! Kanske dags att blåsa liv i min blogg igen?? Vad vore lämpligare nu när jag snart slutar jobba!

I natt har det kommit lite lite snö även här nere i Skåne, hoppas den ligger kvar så det blir lite ljusare
och att vi kanske får lite soligare dagar. Den gångna månaden har varit ovanligt mörk och trist, det har inte märkts att vi går mot ljusare tider.
Dessutom är det roligare för både Miranda och mig när vi är ute på våra promenader. Hon älskar snön och att få springa efter snöbollar.
Min stickkorg börjar bli riktigt tom, där ligger nu två små Pippi tröjor med tillhörande mössor som ska blockas. Igår började jag på en mönster stickad kofta i vitt och melerat garn i svart till ljust grått, dessutom ligger där min stora kudde i yllebroderi.
Det känns så bra att alla UFO-n är klara eller upprepade.

                                                           Min läckra amaryllis!

Här kära hemlis vän kan du läsa mina svar på frågorna!!

  Hemlis-frågorna


1.   Vilka sorters garner tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det    något material du absolut inte tycker om?
Alpacka,silke och bomull/bambu
2.   Finns det något särskilt garnmärke eller någon särskild kvalitet som du    är nyfiken på?
Föredrar att sticka med tunt garn. Stickar helst med stickor nr 3.
3.   Vilka är dina favoritfärger? (Nämn minst tre.)
Favoritfärger är blått-lila, grönt, gråsvart
4.   Är det någon färg du absolut inte tycker om? Är det några färger du inte tycker om i kombination med varandra?
Tycker inte om ljusgrönt och gult
5.   Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?) Finns det några stickor du är nyfiken på att prova?
 Fyrkantiga
6.   Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
I cirka 59 år, av och till betraktar mig som mittemellan
7.   Dricker du kaffe och/eller te? Har du några favoritsmaker?
Dricker helst kaffe, esspresso.
8.   Är du allergisk mot något?
Nej!!
9.   Har du något favoritgodis?
Choklad med hög cacaohalt och lakrits.
10. Håller du på med någon annan “skapande hobby”, förutom stickning? (Spinna, scrapbooking, virkning osv.)
Tycker om att spinna (garn) och så broderar jag just nu yllebroderi.
11. Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor, sjalar, tröjor osv.
Socker, vantar och tröjor / koftor.
12. Har du någon favoritstickdesigner?
Nej!!
13. Har du något drömprojekt på önskelistan?
Nej!
14. Prenumererar du på någon sticktidning?
Nej!
15. Finns det någon teknik som du är nyfiken på att prova på?
Nej inte för närvarande, har provat tvåändsstickning men det var inget för mig.
16. Stickar du sockor?
Ja!!
17. Vad har du för fotstorlek? (T.ex. längd, omkrets på tjockaste stället.)
Längd 22cm, omkrets 25cm.
18. När fyller du år?
Maj
19. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?)
Romaner gärna med autentisk bakrund och deckare.

Inga kommentarer: